Brev:
Mos til pige på 5 mdr.
17. august 2006
Alder:
5 mdr.
Mos til pige på 5 mdr.
Hejsa
Tak for en god side, den kan være en stor støtte til en (af og til) usikker førstegangsmor :-)
Jeg har dog alligevel nogle spørgsmål..... Min datter på 5 mdr. spiser med stor velbehag den grød og mos, som jeg byder hende. Indtil videre har det bare været Nestlé's, men jeg har nu fundet mange opskrifter rundt på nettet, som jeg vil afprøve. Der er dog nogle jeg er i tvivl om. Under en kategori 4-6 mdr. fandt jeg flg. opskrift:
Honningmelon. 1 babyportion.
6 spsk. honningmelon lægges i en gryde og dækkes med vand. Koges i 5-7 min. Frugten moses og røres med 1 tsk. fin rasp. Fersken, nektarin og blomme kan bruges i stedet.
Så kommer mit spørgsmål... Må hun godt få rasp?? Indeholder det ikke gluten? Det har jeg da fået at vide, at børn ikke må få før 6 mdr.alderen. Ligesom havregrød, det har jeg også hørt, at vi skal vente med.
I andre opskrifter skal der tilsættes appelsinsaft. Kan det ikke blive for kraftigt for hende?
Til sidst et helt andet spørgsmål... Jeg er begyndt at gi' hende kartoffelmos m. gulerod til aftensmad. Foreløbig bliver det ikke til så mange skefulde. Må jeg supplere op med vælling, så hun får et sollidt måltid, eller skal det være mme?
På forhånd tak for svar :-)
Med venlig hilsen
Anja